Volkswagen introducerer Over-the-Air-opdateringer til ID.-modellerne

  • Volkswagen runder ny milepæl på vejen til at blive en software-orienteret mobilitetsudbyder
  • ID.-modeller vil hele tiden være up to date, selv efter kunden har modtaget bilen, og holder på den måde bedre gensalgsværdien
  • Software-opdateringer er fundamentet for nye forretningsmodeller for Volkswagen
  • Ralf Brandstätter, CEO i Volkswagen: ”Vi skaber en komplet ny digital kundeoplevelse med nye funktioner og forbedret brugeroplevelse hver 12. uge”

Volkswagen tager nu det næste store skridt på vejen til at blive en software-orienteret mobilitetsudbyder med introduktionen af løbende Over-the-Air-softwareopdateringer til de elektriske ID.-modeller. Dette gør Volkswagen til den første og eneste bilproducent af sin størrelse, der tilbyder denne innovative teknologi til så bred en kundegruppe. ID.3 bliver den første model, der får fordel af dette, når First Mover-kunder fra juli måned tilbydes ID.Software2.3 via mobildataoverførsel. Denne software omfatter justeringer og forbedringer i forhold til betjening, systemets ydelse og komfort. Udrulningen af opdateringer til alle ID.3-, ID.4- og ID.4 GTX-kunder vil ske gradvist i løbet af juli. I fremtiden vil Volkswagen opdatere softwaren i ID.-modellerne hver 12. uge.

Ralf Brandstätter, CEO for Volkswagen Personbiler: ”Volkswagen skifter gear, når det kommer til digitalisering. Efter udrulningen af vores elektriske ID.-familie går mærket igen forrest i omstillingen af bilbranchen: Vi skaber en helt ny, digital kundeoplevelse med nye funktioner og større komfort – hver 12. uge. Dette gør os til den første højvolumenbilfabrikant, der regelmæssigt leverer omfattende Over-the-Air-opdateringer. Dette er en vigtig milepæl i implementeringen af vores ACCELERATE-strategi, der forbereder Volkswagen på fremtidens digitale mobilitet.”

Omfattende forbedringer takket være Over-the-Air-opdateringer

Den første opdatering til de elektriske ID.-modeller har mange funktionelle forbedringer: Disse inkluderer forbedret ID.Light-funktioner, optimeret kamera og dynamisk fjernlysstyring, forbedret betjeningsevne og designændringer til infotainment-systemet såvel som forbedringer af ydeevne og stabilitet.

Softwareopdateringerne leveres via mobildataoverførsel direkte til de centrale højtydende computere i ID.-modellerne (In Car Application Server, ICAS). I biler baseret på den moderne MEB-platform tager ICAS sig af funktioner, der i tidligere generationer af biler var fordelt på et væld af styreenheder. Den nye elektroniske arkitektur er ikke kun mere kraftfuld og intelligent, den forenkler også udveksling af data og funktioner mellem systemerne i bilen. Dette gør det muligt at nå og opdatere op til 35 styreenheder via Over-the-Air-opdateringer.

Med ID.Digital er fokus altid på kunderne

”Biler, der altid har den nyeste software om bord og tilbyder en fremragende digital kundeoplevelse, er ekstremt vigtige for Volkswagen-mærkets fremtidige succes,” udtaler Thomas Ulbrich, bestyrelsesmedlem i Volkswagen med ansvar for udvikling. ”Vi oprettede den agile projektenhed ID.Digital specifikt for at give os mulighed for løbende at opdatere software i bilen. Som sådan er vi i stand til hurtigt at indsamle kundefeedback og reagere fleksibelt på kundens krav. Dette betyder, at ID.-modellerne er konstant opdaterede efter levering, og kundebiler bevarer deres værdi bedre.”

Drivkraften bag digitaliseringen af Volkswagen-mærket er det tætte samarbejde mellem ID.Digital og CARIAD, Volkswagen-koncernens bilsoftwareorganisation. Dette samarbejde skaber et væld af softwareekspertise. Mærket drager fordel af virksomhedens indflydelse, samtidig med at det bruger det hurtige softwarefirma CARIAD. ”Opdateringer Over-the-Air er en central funktionalitet i den digitalt, opkoblede bil,” udtaler CARIAD-administrerende direktør Dirk Hilgenberg. ”Det bliver normen for kunder – ligesom at downloade det nyeste operativsystem eller de nyeste apps på din smartphone.”

Forretningsmodel 2.0: fremtidens mobilitet

Med Over-the-Air-opdateringer af softwaren lægger Volkswagen-mærket grundlaget for nye forretningsmodeller – som beskrevet i ACCELERATE-strategien. I fremtiden behøver kunderne ikke længere at vælge funktioner til deres bil, når de køber bilen – eller forholde sig til, hvilken konfiguration der giver den højere gensalgsværdi. Dette skyldes, at hardwaren i høj grad vil blive standardiseret. I fremtiden kan yderligere funktioner og innovativ teknologi tilføjes senere via softwareopdateringer.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk